Nowadays companies operate in highly competitive markets. While some companies suffer the competitive pressure, others defeat their market position and gain a competitive advantage through the adoption of specific strategies. Companies must necessarily know their main competitors to identify and to implement the most effective strategy. For this reason, this paper aims to explore the tools for controlling competitors. Besides providing an analysis of the main financial and non-financial tools that companies basically use according to their information needs, this article presents the case study of a retail company. The aim, in particular, is to understand how competitor analysis tools can help companies in analyzing the sector they operate in which is characterized by high competition levels.
Oggi le imprese operano in mercati sempre più competitivi. Mentre alcune soffrono maggiormente la pressione della concorrenza, altre riescono a difendere la loro posizione all’interno del settore di appartenenza e ad ottenere un vantaggio competitivo grazie a strategie mirate. Per individuare ed attuare le strategie più efficaci, però, è importante che l’impresa conosca i propri competitor, sia diretti sia indiretti. A tale scopo, questo articolo ha l’obiettivo di esplorare gli strumenti per il controllo della concorrenza. Oltre a fornire un’analisi dei principali strumenti, sia contabili sia extra-contabili, che generalmente le imprese utilizzano in base alle proprie esigenze informative, l’articolo propone un caso studio riguardante un’azienda della Grande Distribuzione Organizzata (GDO). Lo scopo è, in particolare, di comprendere come gli strumenti di controllo della concorrenza operano e il contributo che possono fornire ai processi decisionali aziendali in un contesto peculiare, come quello della GDO, caratterizzato da livelli di competizione particolarmente rilevanti.
Gli strumenti per il controllo della concorrenza: il caso di un’azienda della GDO / Cardinali, Beatrice; Gatti, Marco. - In: CONTROLLO DI GESTIONE. - ISSN 2532-1854. - ELETTRONICO. - 2025:4(2025), pp. 37-48.
Gli strumenti per il controllo della concorrenza: il caso di un’azienda della GDO
cardinali beatricePrimo
;marco gatti
Secondo
2025-01-01
Abstract
Nowadays companies operate in highly competitive markets. While some companies suffer the competitive pressure, others defeat their market position and gain a competitive advantage through the adoption of specific strategies. Companies must necessarily know their main competitors to identify and to implement the most effective strategy. For this reason, this paper aims to explore the tools for controlling competitors. Besides providing an analysis of the main financial and non-financial tools that companies basically use according to their information needs, this article presents the case study of a retail company. The aim, in particular, is to understand how competitor analysis tools can help companies in analyzing the sector they operate in which is characterized by high competition levels.| File | Dimensione | Formato | |
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