Even though social and medical progress has increased global life expectancy, the rise in multimorbidity and chronic diseases undermines life quality and boosts demand for long-term care. The increasing application of digital technologies in clinical practice provides huge opportunities for the development of product-service systems (PSS) able to support the management of the health and social care of elderly people exploiting the principles of Healthcare 5.0. Indeed, this study aims to develop a PSS for elderly care based on a decision-support tool to personalise the care of older adults for better and long-lasting living. The tool is based on a machine learning (ML) approach allowing to customise the assignment of monitoring devices and social services based on elderly people’s needs. A validation procedure based on the analysis of Key Performance Indicators and Usability and User experience evaluations was developed for the assessment of the PSS performance. Encouraging results were obtained by ML models validated on 121 real users, providing accurate and reliable classifications. The PSS assessment procedure found out that a fully digital approach based on remote applications and digital services replacing humans is still premature for the analysed target. The usability of the PSS depends on the familiarity with technological devices (monitoring devices and smartphones), the perceived usefulness and difficulty in using them. However, if properly trained and supported in using a system, older adults can engage in a routine that ensures continuity in the system use increasing the awareness about their health status. Thus, user-friendly technologies combined with social aspects can enhance user experience and satisfaction. A strong synergy between the national and local entities may improve the transferability of the PSS into practice with positive impacts on the territory, also in terms of benefits for the NHS (acute events' prevention and prolonged functional independence).

Sebbene il progresso sociale e clinico abbia aumentato l’aspettativa di vita globale, l’aumento della multimorbilità e delle malattie croniche è associato ad un aumento della domanda di cure a lungo termine. La crescente applicazione delle tecnologie digitali nella pratica clinica offre enormi opportunità per lo sviluppo di sistemi prodotto-servizio (PSS) per la gestione dell’assistenza sanitaria e sociale degli anziani in ottica user-centred. Questo studio mira a sviluppare un PSS per l’assistenza agli anziani basato su uno strumento di supporto alle decisioni per personalizzare la cura e migliorarne la qualità della vita, utilizzando un approccio di machine learning (ML) per l’assegnazione personalizzata dei dispositivi di monitoraggio e dei servizi sociali. È stata sviluppata una procedura di validazione del PSS basata sull'analisi dei Key Performance Indicators e sulle valutazioni di Usabilità e User experience. La validazione dei modelli ML su 121 utenti reali suggerisce classificazioni accurate e affidabili. Rispetto al PSS un approccio completamente digitale basato su applicazioni remote e servizi digitali in sostituzione dell’uomo risulta ancora prematuro per il target analizzato. L'usabilità del PSS dipende dalla familiarità con i dispositivi tecnologici (dispositivi di monitoraggio e smartphone), dall'utilità percepita e dalla difficoltà nell'utilizzarli. Tuttavia, se adeguatamente formati e supportati nell’utilizzo di un sistema, gli anziani possono impegnarsi in una routine che garantisce continuità nell’utilizzo del sistema aumentando la consapevolezza sul proprio stato di salute. Pertanto, tecnologie user-friendly combinate con gli aspetti sociali possono migliorare l’esperienza d’uso e la soddisfazione dell’utente. Una forte sinergia tra gli enti nazionali e locali può migliorare la trasferibilità del PSS nella pratica con ricadute positive sul territorio, anche in termini di benefici per il Servizio Sanitario Nazionale (prevenzione di eventi acuti e prolungata indipendenza funzionale).

Study and development of a Product-Service System for the prevention of acute events among older adults based on the personalization of products and services through a Decision-Support tool / Caragiuli, Manila. - (2024 Jun).

Study and development of a Product-Service System for the prevention of acute events among older adults based on the personalization of products and services through a Decision-Support tool

CARAGIULI, Manila
2024-06-01

Abstract

Even though social and medical progress has increased global life expectancy, the rise in multimorbidity and chronic diseases undermines life quality and boosts demand for long-term care. The increasing application of digital technologies in clinical practice provides huge opportunities for the development of product-service systems (PSS) able to support the management of the health and social care of elderly people exploiting the principles of Healthcare 5.0. Indeed, this study aims to develop a PSS for elderly care based on a decision-support tool to personalise the care of older adults for better and long-lasting living. The tool is based on a machine learning (ML) approach allowing to customise the assignment of monitoring devices and social services based on elderly people’s needs. A validation procedure based on the analysis of Key Performance Indicators and Usability and User experience evaluations was developed for the assessment of the PSS performance. Encouraging results were obtained by ML models validated on 121 real users, providing accurate and reliable classifications. The PSS assessment procedure found out that a fully digital approach based on remote applications and digital services replacing humans is still premature for the analysed target. The usability of the PSS depends on the familiarity with technological devices (monitoring devices and smartphones), the perceived usefulness and difficulty in using them. However, if properly trained and supported in using a system, older adults can engage in a routine that ensures continuity in the system use increasing the awareness about their health status. Thus, user-friendly technologies combined with social aspects can enhance user experience and satisfaction. A strong synergy between the national and local entities may improve the transferability of the PSS into practice with positive impacts on the territory, also in terms of benefits for the NHS (acute events' prevention and prolonged functional independence).
giu-2024
Sebbene il progresso sociale e clinico abbia aumentato l’aspettativa di vita globale, l’aumento della multimorbilità e delle malattie croniche è associato ad un aumento della domanda di cure a lungo termine. La crescente applicazione delle tecnologie digitali nella pratica clinica offre enormi opportunità per lo sviluppo di sistemi prodotto-servizio (PSS) per la gestione dell’assistenza sanitaria e sociale degli anziani in ottica user-centred. Questo studio mira a sviluppare un PSS per l’assistenza agli anziani basato su uno strumento di supporto alle decisioni per personalizzare la cura e migliorarne la qualità della vita, utilizzando un approccio di machine learning (ML) per l’assegnazione personalizzata dei dispositivi di monitoraggio e dei servizi sociali. È stata sviluppata una procedura di validazione del PSS basata sull'analisi dei Key Performance Indicators e sulle valutazioni di Usabilità e User experience. La validazione dei modelli ML su 121 utenti reali suggerisce classificazioni accurate e affidabili. Rispetto al PSS un approccio completamente digitale basato su applicazioni remote e servizi digitali in sostituzione dell’uomo risulta ancora prematuro per il target analizzato. L'usabilità del PSS dipende dalla familiarità con i dispositivi tecnologici (dispositivi di monitoraggio e smartphone), dall'utilità percepita e dalla difficoltà nell'utilizzarli. Tuttavia, se adeguatamente formati e supportati nell’utilizzo di un sistema, gli anziani possono impegnarsi in una routine che garantisce continuità nell’utilizzo del sistema aumentando la consapevolezza sul proprio stato di salute. Pertanto, tecnologie user-friendly combinate con gli aspetti sociali possono migliorare l’esperienza d’uso e la soddisfazione dell’utente. Una forte sinergia tra gli enti nazionali e locali può migliorare la trasferibilità del PSS nella pratica con ricadute positive sul territorio, anche in termini di benefici per il Servizio Sanitario Nazionale (prevenzione di eventi acuti e prolungata indipendenza funzionale).
Product-service system; Machine learning; Decision-support system; Healthcare 5.0; Usability; Older adults
Sistema prodotto-servizio; Machine learning; Sistema di supporto decisionale; Healthcare 5.0; Usabilità; Anziani
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11566/329738
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