This research analyses the potential synergies and effective integration between the EU macro-regional strategy for the Adriatic-Ionian region (EUSAIR) and the EU research and innovation strategies. Among these, specific attention is given to S3 which represents the core of the EU regional innovation policies. The EU MacroRegional Strategies (MRS) emerged over the past two decades to address common challenges and opportunities, including EU members and third countries, to strengthen cooperation and help achieve economic and social development (Camagni et al., 2018; Fedeli et al., 2020; Solly & Berisha, 2021). EUSAIR is one of the four current MRS . It was launched in 2014 to promote sustainable economic and social prosperity in the region through growth and job creation by improving its attractiveness, competitiveness, and connectivity, while preserving the environment and ensuring healthy and balanced marine and coastal ecosystems . The Strategy is founded on four thematic priorities (pillars) representing key challenges as well as key opportunities in the region: Blue Growth, Connecting the Region, Environmental Quality, Sustainable Tourism. Innovation represents a cross-cutting aspect of all four Pillars. At the basis of MRS, there is the so-called "three No's" principle, i.e., the implementation of the strategy should be carried without the set-up of new institutions, new EU legislations or new EU funding. As the "three No's" play a key role in MRS, the relations between macroregional strategies and Innovation policies (strategies and programmes) are particularly relevant for two reasons:  these instruments address the same broad aims, i.e., fostering economic growth and territorial development,  macroregional strategies do not have dedicated programmes or funds and depend on existing programmes to achieve their goals. The European Structural and Investment Funds (ESIF) represent both one of the main instruments used to achieve macroregional goals (Liakopoulos, 2018) and the main financial source to support investment in research and innovation

Questa ricerca analizza le potenziali sinergie e l'effettiva integrazione tra la strategia macroregionale dell'UE per la regione adriatico-ionica (EUSAIR) e le strategie di ricerca e innovazione dell'UE. Tra questi, un'attenzione specifica è data a S3 che rappresenta il cuore delle politiche di innovazione regionale dell'UE. Le strategie macroregionali (MRS) dell'UE sono emerse negli ultimi due decenni per affrontare sfide e opportunità comuni, compresi i membri dell'UE e i paesi terzi, per rafforzare la cooperazione e contribuire al raggiungimento dello sviluppo economico e sociale (Camagni et al., 2018; Fedeli et al., 2020; Solly & Berisha, 2021). EUSAIR è una delle quattro attuali MRS. È stato lanciato nel 2014 per promuovere una prosperità economica e sociale sostenibile nella regione attraverso la crescita e la creazione di posti di lavoro, migliorandone l'attrattiva, la competitività e la connettività, preservando l'ambiente e garantendo ecosistemi marini e costieri sani ed equilibrati. La Strategia si basa su quattro priorità tematiche (pilastri) che rappresentano sfide chiave e opportunità chiave nella regione: Crescita blu, Collegare la regione, Qualità ambientale, Turismo sostenibile. L'innovazione rappresenta un aspetto trasversale di tutti e quattro i Pilastri. Alla base delle strategie macroregionali c'è il cosiddetto principio dei "tre no", ovvero l'attuazione della strategia dovrebbe avvenire senza l'istituzione di nuove istituzioni, nuove legislazioni dell'UE o nuovi finanziamenti dell'UE. Poiché i "tre No" svolgono un ruolo chiave nelle strategie macroregionali, le relazioni tra strategie macroregionali e politiche dell'innovazione (strategie e programmi) sono particolarmente rilevanti per due ragioni:  questi strumenti perseguono gli stessi obiettivi generali, vale a dire promuovere la crescita economica e lo sviluppo territoriale,  le strategie macroregionali non hanno programmi o fondi dedicati e dipendono dai programmi esistenti per raggiungere i loro obiettivi. I Fondi strutturali e di investimento europei (fondi SIE) rappresentano sia uno dei principali strumenti utilizzati per raggiungere gli obiettivi macroregionali (Liakopoulos, 2018) sia la principale fonte finanziaria per sostenere gli investimenti in ricerca e innovazione

The strategy for the Adriatic-Ionian Region and UE Research and Innovation strategies: actual integration and potential synergies / Ruggeri, Roberta. - (2023 Jun 19).

The strategy for the Adriatic-Ionian Region and UE Research and Innovation strategies: actual integration and potential synergies

RUGGERI, ROBERTA
2023-06-19

Abstract

This research analyses the potential synergies and effective integration between the EU macro-regional strategy for the Adriatic-Ionian region (EUSAIR) and the EU research and innovation strategies. Among these, specific attention is given to S3 which represents the core of the EU regional innovation policies. The EU MacroRegional Strategies (MRS) emerged over the past two decades to address common challenges and opportunities, including EU members and third countries, to strengthen cooperation and help achieve economic and social development (Camagni et al., 2018; Fedeli et al., 2020; Solly & Berisha, 2021). EUSAIR is one of the four current MRS . It was launched in 2014 to promote sustainable economic and social prosperity in the region through growth and job creation by improving its attractiveness, competitiveness, and connectivity, while preserving the environment and ensuring healthy and balanced marine and coastal ecosystems . The Strategy is founded on four thematic priorities (pillars) representing key challenges as well as key opportunities in the region: Blue Growth, Connecting the Region, Environmental Quality, Sustainable Tourism. Innovation represents a cross-cutting aspect of all four Pillars. At the basis of MRS, there is the so-called "three No's" principle, i.e., the implementation of the strategy should be carried without the set-up of new institutions, new EU legislations or new EU funding. As the "three No's" play a key role in MRS, the relations between macroregional strategies and Innovation policies (strategies and programmes) are particularly relevant for two reasons:  these instruments address the same broad aims, i.e., fostering economic growth and territorial development,  macroregional strategies do not have dedicated programmes or funds and depend on existing programmes to achieve their goals. The European Structural and Investment Funds (ESIF) represent both one of the main instruments used to achieve macroregional goals (Liakopoulos, 2018) and the main financial source to support investment in research and innovation
19-giu-2023
Questa ricerca analizza le potenziali sinergie e l'effettiva integrazione tra la strategia macroregionale dell'UE per la regione adriatico-ionica (EUSAIR) e le strategie di ricerca e innovazione dell'UE. Tra questi, un'attenzione specifica è data a S3 che rappresenta il cuore delle politiche di innovazione regionale dell'UE. Le strategie macroregionali (MRS) dell'UE sono emerse negli ultimi due decenni per affrontare sfide e opportunità comuni, compresi i membri dell'UE e i paesi terzi, per rafforzare la cooperazione e contribuire al raggiungimento dello sviluppo economico e sociale (Camagni et al., 2018; Fedeli et al., 2020; Solly & Berisha, 2021). EUSAIR è una delle quattro attuali MRS. È stato lanciato nel 2014 per promuovere una prosperità economica e sociale sostenibile nella regione attraverso la crescita e la creazione di posti di lavoro, migliorandone l'attrattiva, la competitività e la connettività, preservando l'ambiente e garantendo ecosistemi marini e costieri sani ed equilibrati. La Strategia si basa su quattro priorità tematiche (pilastri) che rappresentano sfide chiave e opportunità chiave nella regione: Crescita blu, Collegare la regione, Qualità ambientale, Turismo sostenibile. L'innovazione rappresenta un aspetto trasversale di tutti e quattro i Pilastri. Alla base delle strategie macroregionali c'è il cosiddetto principio dei "tre no", ovvero l'attuazione della strategia dovrebbe avvenire senza l'istituzione di nuove istituzioni, nuove legislazioni dell'UE o nuovi finanziamenti dell'UE. Poiché i "tre No" svolgono un ruolo chiave nelle strategie macroregionali, le relazioni tra strategie macroregionali e politiche dell'innovazione (strategie e programmi) sono particolarmente rilevanti per due ragioni:  questi strumenti perseguono gli stessi obiettivi generali, vale a dire promuovere la crescita economica e lo sviluppo territoriale,  le strategie macroregionali non hanno programmi o fondi dedicati e dipendono dai programmi esistenti per raggiungere i loro obiettivi. I Fondi strutturali e di investimento europei (fondi SIE) rappresentano sia uno dei principali strumenti utilizzati per raggiungere gli obiettivi macroregionali (Liakopoulos, 2018) sia la principale fonte finanziaria per sostenere gli investimenti in ricerca e innovazione
smart specialisation; macro regions; cohesion policy; innovation
macroregioni; politiche di coesione; innovazione
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tesi_Ruggeri.pdf

embargo fino al 19/12/2024

Descrizione: Tesi_Ruggeri
Tipologia: Tesi di dottorato
Licenza d'uso: Tutti i diritti riservati
Dimensione 1.26 MB
Formato Adobe PDF
1.26 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11566/315216
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact