This dissertation looks into how cultural proximity and cultural institutions influence international trade. More specifically, the effect of religious similarity on the extensive margin of international trade is examined using product heterogeneity. While a cultural institution, Islamic banking, is studied in a dual banking system to evaluate its impact on export probability by exploiting the heterogeneity in destination countries. Referring to the heterogeneity in terms of the Muslim population share in the overall population of the destination countries. In the first empirical study of this dissertation, product entry which refers to the extensive margin of international trade is constructed at the 4-digit product level by using Harmonized System (HS)-2002 classification export flow data from World Integrated Trade Solutions (WITS) for the year between 2002 and 2016. The sample is composed of 75 countries that are both exporters and importers. The results indicate that time-varying religious similarity influences positively product entry. As the intensity of relationship-specificity for products increases, the effect of religious-similarity rises. Where relationship-specificity index has been constructed à la Nunn (2007). While, in the second empirical study, employing a city-level dataset for the period 2007 to 2020, the impacts of both Islamic banks' credit share and the share of the Muslim population in the destination country on the export probability of Turkish cities have been investigated. The findings have proven that despite their tiny share of credit, Islamic banks appear to boost Turkish provinces' export probability as the share of the Muslim population increases in the destination market. Moreover, the effect of credit share of Islamic banks is found to be positively related to export probability regardless of destination markets when a city is socio-economically developed. Whereas if a city is socio-economically underdeveloped, the positive effect of share credit of Islamic banks heavily relies on a high percentage of Muslims in the destination country.
Questa tesi esamina come la prossimità culturale e le istituzioni culturali influenzano il commercio internazionale. Più in particolare, l'effetto della somiglianza religiosa sull'estensivo margine del commercio internazionale viene esaminato utilizzando l'eterogeneità del prodotto. Mentre un'istituzione culturale, l'Islamic banking, viene studiata in un sistema bancario duale per valutarne l'impatto sulla probabilità di esportazione sfruttando l'eterogeneità nei paesi di destinazione. Facendo riferimento all'eterogeneità in termini di quota della popolazione musulmana nella popolazione complessiva dei paesi di destinazione. Nel primo studio empirico di questa tesi, entrata di prodotto nel mercato che si riferisce all'estensivo margine del commercio internazionale è costruita a livello di prodotto a 4 cifre utilizzando i dati del flusso di esportazione della classificazione del sistema armonizzato (HS) - 2002 da World Integrated Trade Solutions (WITS) per l'anno compreso tra il 2002 e il 2016. Il campione è composto da 75 paesi che sono sia esportatori che importatori. I risultati indicano che la somiglianza religiosa che varia nel tempo influenza positivamente l'ingresso del prodotto . L'effetto della somiglianza religiosa cresce come l'intensità del prodotto della relazione-specificità aumenta. Dove è stato l'indice di specificità della relazione costruito à la Nunn (2007) . Mentre, nel secondo studio empirico, utilizzando un set di dati a livello di città per il periodo dal 2007 al 2020, l'impatto della quota di credito delle banche islamiche e della quota della popolazione musulmana nel paese di destinazione sulla probabilità di esportazione delle città turche è stato indagato. I risultati hanno dimostrato che, nonostante la loro piccola quota di credito, le banche islamiche sembrano aumentare le probabilità di esportazione delle province turche poiché la quota della popolazione musulmana aumenta nel mercato di destinazione. Inoltre, l'effetto della quota di credito delle banche islamiche risulta essere positivamente correlato alla probabilità di esportazione indipendentemente dai mercati di destinazione quando una città è sviluppata dal punto di vista socioeconomico. Considerando che se una città è socio-economicamente sottosviluppata, l'effetto positivo del credito azionario delle banche islamiche dipende fortemente da un'alta percentuale di musulmani nel paese di destinazione.
Cultural Aspects of International Trade / Karatas, Mazlum. - (2022 Oct 14).
Cultural Aspects of International Trade
KARATAS, MAZLUM
2022-10-14
Abstract
This dissertation looks into how cultural proximity and cultural institutions influence international trade. More specifically, the effect of religious similarity on the extensive margin of international trade is examined using product heterogeneity. While a cultural institution, Islamic banking, is studied in a dual banking system to evaluate its impact on export probability by exploiting the heterogeneity in destination countries. Referring to the heterogeneity in terms of the Muslim population share in the overall population of the destination countries. In the first empirical study of this dissertation, product entry which refers to the extensive margin of international trade is constructed at the 4-digit product level by using Harmonized System (HS)-2002 classification export flow data from World Integrated Trade Solutions (WITS) for the year between 2002 and 2016. The sample is composed of 75 countries that are both exporters and importers. The results indicate that time-varying religious similarity influences positively product entry. As the intensity of relationship-specificity for products increases, the effect of religious-similarity rises. Where relationship-specificity index has been constructed à la Nunn (2007). While, in the second empirical study, employing a city-level dataset for the period 2007 to 2020, the impacts of both Islamic banks' credit share and the share of the Muslim population in the destination country on the export probability of Turkish cities have been investigated. The findings have proven that despite their tiny share of credit, Islamic banks appear to boost Turkish provinces' export probability as the share of the Muslim population increases in the destination market. Moreover, the effect of credit share of Islamic banks is found to be positively related to export probability regardless of destination markets when a city is socio-economically developed. Whereas if a city is socio-economically underdeveloped, the positive effect of share credit of Islamic banks heavily relies on a high percentage of Muslims in the destination country.File | Dimensione | Formato | |
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