In this study, a series of tools provided by the ritual code were analyzed, aimed at facilitating and making the arbitration choice effective in compliance with the peculiarities and purposes of this alternative dispute resolution method where private autonomy plays the fundamental role, taking as a reference the ritual arbitration without, therefore, analyzing the same institutions with regard to free or informal arbitration. The reasons for the choice are purely theoretical in nature and based on the controversial nature of the non-ritual arbitration with the aim of verifying, through a detailed regulatory analysis and the general principles applied to ritual arbitration, whether our arbitration model is an adequate response. to that growing demand for alterative justice. The investigation was carried out, therefore, through the study of the rules concerning the procedure for the appointment of arbitrators (articles 809 and 810 of the Italian Civil Code), where the tension between private autonomy is evident as much as the will of the legislator to favor private choice while respecting of general principles of the state. The analysis of the mechanisms for appointing arbitrators and the underlying principles represent the basis for entering the heart of the discussion on judicial interventions auxiliary to arbitration. In particular, relevant space has been reserved for art. 810 c.p.c. which governs the procedure for the replacement appointment of arbitrators by the President of the Court, variously referred to by other regulations such as Articles 809, 811, 813ter, 815 and 816 ter c.p.c. These tools have the purpose of guaranteeing not only the celebration of the arbitration procedure, according to the will expressed by the parties with the arbitration agreement, but also to ensure that it is carried out without obstacles such as to affect its regular conduct, with effects prejudicial that can ex post affect the final ruling. The topic of auxiliary interventions also included the procedure for the liquidation of arbitration fees pursuant to art. 814 c.p.c., another piece that fits well into the economy of this work even if, in some way, "external" to the arbitration procedure. The topic of auxiliary interventions also included the procedure for the liquidation of arbitration fees pursuant to art. 814 c.p.c., another piece that fits well into the economy of this work even if, in some way, “external” to the arbitration procedure. Another institution that is absolutely worthy of attention due to its strong auxiliary character is the one outlined in accordance with art. 816 ter c.p.c. which governs the so-called preliminary investigation aid. From the analysis, it emerges that, in this case, it is a question of filling the lack of imperium of the arbitrators with respect to the ordinary judge who does not allow the former to issue coercive measures against the parties and, above all, third parties, but also to allow private justice to obtain as reliable a result as possible from the point of view of deciding the dispute.

In questo studio sono stati analizzati una serie di strumenti previsti dal codice di rito volti ad agevolare e rendere effettiva la scelta arbitrale nel rispetto delle peculiarità e dei fini propri di questa via alternativa di risoluzione delle controversie dove l’autonomia privata svolge il ruolo fondamentale, prendendo come riferimento l’arbitrato rituale senza, dunque, analizzare gli stessi istituti con riguardo all’arbitrato libero o irrituale. Le ragioni della scelta sono di natura puramente teorica e fondate sulla controversa natura dell’arbitrato irrituale con l’obiettivo di verificare, attraverso una puntuale analisi normativa e dei principi generali applicati all’arbitrato rituale, se il nostro modello di arbitrato sia una risposta adeguata a quella crescente domanda di giustizia alterativa. L’indagine si è svolta, dunque, attraverso lo studio delle norme che concernono il procedimento di nomina degli arbitri (artt. 809 e 810 c.p.c.), dove la tensione tra autonomia privata è evidente quanto volontà del legislatore di favorire la scelta privata nel rispetto di principi generali dello stato. L’analisi dei meccanismi di nomina degli arbitri e dei principi ad essa sottesi rappresentano la base per entrare così nel cuore della trattazione sugli interventi giudiziari ausiliari all’arbitrato. In particolare, spazio rilevante è stato riservato all’art. 810 c.p.c. che disciplina il procedimento per la nomina sostitutiva degli arbitri da parte del Presidente del Tribunale, variamente richiamato da altre norme quali gli artt. 809, 811, 813ter, 815 e 816 ter c.p.c. Questi strumenti hanno la finalità di garantire non solo la celebrazione del procedimento arbitrale, secondo la volontà espressa dalle parti con il patto compromissorio, ma anche quella di fare in modo che lo stesso si svolga senza ostacoli tali da incidere sul suo regolare svolgimento, con effetti pregiudizievoli che possono ex post riversarsi sulla pronuncia finale. Il tema degli interventi ausiliari ha incluso anche il procedimento di liquidazione dei compensi arbitrali ex art. 814 c.p.c., altro tassello che ben si inserisce nell’economia di questo lavoro anche se, in qualche modo, “esterno” al procedimento arbitrale. Altro istituto assolutamente meritevole di attenzione per lo spiccato carattere ausiliario è quello delineato ai sensi dell’art. 816 ter c.p.c. che disciplina il così detto ausilio istruttorio. Dall’analisi, emrege come si tratti, in questo caso, sia di colmare quella carenza di imperium degli arbitri rispetto al giudice ordinario che non consente ai primi l’emissione di provvedimenti coercitivi nei confronti delle parti e, soprattutto, di terzi, ma anche di consentire alla giustizia privata di ottenere un risultato, sotto l’aspetto della decisione della lite, il più affidabile possibile.

Gli interventi giudiziari ausiliari nell'arbitrato rituale / Alunni, Sibilla. - (2021 Jul 23).

Gli interventi giudiziari ausiliari nell'arbitrato rituale

ALUNNI, SIBILLA
2021-07-23

Abstract

In this study, a series of tools provided by the ritual code were analyzed, aimed at facilitating and making the arbitration choice effective in compliance with the peculiarities and purposes of this alternative dispute resolution method where private autonomy plays the fundamental role, taking as a reference the ritual arbitration without, therefore, analyzing the same institutions with regard to free or informal arbitration. The reasons for the choice are purely theoretical in nature and based on the controversial nature of the non-ritual arbitration with the aim of verifying, through a detailed regulatory analysis and the general principles applied to ritual arbitration, whether our arbitration model is an adequate response. to that growing demand for alterative justice. The investigation was carried out, therefore, through the study of the rules concerning the procedure for the appointment of arbitrators (articles 809 and 810 of the Italian Civil Code), where the tension between private autonomy is evident as much as the will of the legislator to favor private choice while respecting of general principles of the state. The analysis of the mechanisms for appointing arbitrators and the underlying principles represent the basis for entering the heart of the discussion on judicial interventions auxiliary to arbitration. In particular, relevant space has been reserved for art. 810 c.p.c. which governs the procedure for the replacement appointment of arbitrators by the President of the Court, variously referred to by other regulations such as Articles 809, 811, 813ter, 815 and 816 ter c.p.c. These tools have the purpose of guaranteeing not only the celebration of the arbitration procedure, according to the will expressed by the parties with the arbitration agreement, but also to ensure that it is carried out without obstacles such as to affect its regular conduct, with effects prejudicial that can ex post affect the final ruling. The topic of auxiliary interventions also included the procedure for the liquidation of arbitration fees pursuant to art. 814 c.p.c., another piece that fits well into the economy of this work even if, in some way, "external" to the arbitration procedure. The topic of auxiliary interventions also included the procedure for the liquidation of arbitration fees pursuant to art. 814 c.p.c., another piece that fits well into the economy of this work even if, in some way, “external” to the arbitration procedure. Another institution that is absolutely worthy of attention due to its strong auxiliary character is the one outlined in accordance with art. 816 ter c.p.c. which governs the so-called preliminary investigation aid. From the analysis, it emerges that, in this case, it is a question of filling the lack of imperium of the arbitrators with respect to the ordinary judge who does not allow the former to issue coercive measures against the parties and, above all, third parties, but also to allow private justice to obtain as reliable a result as possible from the point of view of deciding the dispute.
23-lug-2021
In questo studio sono stati analizzati una serie di strumenti previsti dal codice di rito volti ad agevolare e rendere effettiva la scelta arbitrale nel rispetto delle peculiarità e dei fini propri di questa via alternativa di risoluzione delle controversie dove l’autonomia privata svolge il ruolo fondamentale, prendendo come riferimento l’arbitrato rituale senza, dunque, analizzare gli stessi istituti con riguardo all’arbitrato libero o irrituale. Le ragioni della scelta sono di natura puramente teorica e fondate sulla controversa natura dell’arbitrato irrituale con l’obiettivo di verificare, attraverso una puntuale analisi normativa e dei principi generali applicati all’arbitrato rituale, se il nostro modello di arbitrato sia una risposta adeguata a quella crescente domanda di giustizia alterativa. L’indagine si è svolta, dunque, attraverso lo studio delle norme che concernono il procedimento di nomina degli arbitri (artt. 809 e 810 c.p.c.), dove la tensione tra autonomia privata è evidente quanto volontà del legislatore di favorire la scelta privata nel rispetto di principi generali dello stato. L’analisi dei meccanismi di nomina degli arbitri e dei principi ad essa sottesi rappresentano la base per entrare così nel cuore della trattazione sugli interventi giudiziari ausiliari all’arbitrato. In particolare, spazio rilevante è stato riservato all’art. 810 c.p.c. che disciplina il procedimento per la nomina sostitutiva degli arbitri da parte del Presidente del Tribunale, variamente richiamato da altre norme quali gli artt. 809, 811, 813ter, 815 e 816 ter c.p.c. Questi strumenti hanno la finalità di garantire non solo la celebrazione del procedimento arbitrale, secondo la volontà espressa dalle parti con il patto compromissorio, ma anche quella di fare in modo che lo stesso si svolga senza ostacoli tali da incidere sul suo regolare svolgimento, con effetti pregiudizievoli che possono ex post riversarsi sulla pronuncia finale. Il tema degli interventi ausiliari ha incluso anche il procedimento di liquidazione dei compensi arbitrali ex art. 814 c.p.c., altro tassello che ben si inserisce nell’economia di questo lavoro anche se, in qualche modo, “esterno” al procedimento arbitrale. Altro istituto assolutamente meritevole di attenzione per lo spiccato carattere ausiliario è quello delineato ai sensi dell’art. 816 ter c.p.c. che disciplina il così detto ausilio istruttorio. Dall’analisi, emrege come si tratti, in questo caso, sia di colmare quella carenza di imperium degli arbitri rispetto al giudice ordinario che non consente ai primi l’emissione di provvedimenti coercitivi nei confronti delle parti e, soprattutto, di terzi, ma anche di consentire alla giustizia privata di ottenere un risultato, sotto l’aspetto della decisione della lite, il più affidabile possibile.
Arbitration; Judicial Proceeding
Arbitrato; Procedimento giudiziale
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Descrizione: Tesi_Alunni
Tipologia: Tesi di dottorato
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11566/291091
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