Since Anthony’s (1965) contribution, the relationship between accounting and strategy is a topic that has been constantly examined in the accounting literature. Despite this longstanding tradition, during the last decade, several authors have called for further inquiry and have suggested shifting from the notion of strategy to that of strategizing for a more detailed investigation of the accounting-strategy interplay. Against this background, the purpose of this thesis is to investigate how accounting affects the strategizing process and how they mutually interplay. To achieve this aim, the thesis relies upon a single case study of an Italian firm operating in the manufacturing sector as well as on the theoretical lenses offered by the socio-spatial view of organizations. In detail, the thesis engages with the well-known Henri Lefebvre’s (1991) spatial triad and with the concepts of conceived, perceived and lived space in order to theorize the existence of “strategy spaces” and investigate how accounting can participate at their construction. The thesis argues that accounting plays different roles in the strategizing process by acting on the different dimensions that form the “strategy space”. Accounting can support and perform strategizing acting as a guide, as a means of problematizing and questioning strategic choices and as a way of discovering new strategic patterns. Finally, the thesis argues that the link between accounting and strategizing is not unidirectional, rather they mutually interplay in a process of cross-fertilization. By combining the empirical evidence with theoretical insights, the thesis offers multiple contributions. It contributes to the accounting and strategizing literature by disentangling the relationship between accounting and strategizing on a longitudinal basis and shedding light on the different roles that accounting plays. Then, the thesis contributes to the strategizing literature by advancing prior studies on the spatial dimension of strategizing. Finally, the findings add to previous accounting studies which examine the performative role of accounting in constructing organizational spaces.

Sin dal contributo di Anthony (1965), il tema delle relazioni che si instaurano tra accounting e strategia è un argomento che è stato costantemente trattato nella letteratura accademica di accounting. Nonostante i numerosi studi, nell'ultimo decennio diversi autori hanno evidenziato la necessità di ulteriori indagini e hanno suggerito di spostare il focus dal concetto di strategia a quello di strategizing per pervenire ad un'analisi più approfondita delle relazioni tra accounting e strategia. Alla luce di questo background, lo scopo della tesi è di indagare come l’accounting influenza il processo di strategizing e il modo in cui essi interagiscono reciprocamente. Per raggiungere questo obiettivo la tesi si basa su un caso di studio singolo, nonché sulle lenti teoriche offerte da una visione socio-spaziale delle organizzazioni. Nel dettaglio, la tesi attinge al framework di Henri Lefebvre (1991) e ai relativi concetti di conceived, perceived e lived space al fine di teorizzare l'esistenza di "spazi strategici" ed indagare come l’accounting possa partecipare alla loro costruzione. La tesi evidenzia che l’accounting può svolgere diversi ruoli nel processo di strategizing agendo sulle diverse dimensioni che costituiscono gli "spazi strategici". L’accounting può supportare e far emergere lo strategizing agendo come guida, come mezzo per mettere in discussione le scelte strategiche e come strumento che permette di portare alla luce nuove iniziative strategiche. Infine, la tesi sostiene che l’accounting e lo strategizing possono influenzarsi vicendevolmente portando, ad esempio, all’introduzione di nuovi strumenti contabili o all’evoluzione degli strumenti stessi in ottica strategica. Combinando le evidenze empiriche con le lenti teoriche utilizzate, la tesi offre molteplici contributi. In primo luogo, essa contribuisce agli studi precedenti analizzando il rapporto tra accounting e strategizing in un’ottica longitudinale ed evidenziando i diversi ruoli che l’accounting può svolgere. Inoltre, la tesi contribuisce alla letteratura sullo strategizing investigando la dimensione spaziale dello strategizing stesso. Infine, i risultati della tesi contribuiscono agli studi di accounting che esaminano il ruolo di quest’ultimo nella costruzione degli spazi organizzativi.

Exploring the interplay between accounting and strategizing through a socio-spatial view of organizations / Ciccola, Roberta. - (2020 Mar 05).

Exploring the interplay between accounting and strategizing through a socio-spatial view of organizations

CICCOLA, ROBERTA
2020-03-05

Abstract

Since Anthony’s (1965) contribution, the relationship between accounting and strategy is a topic that has been constantly examined in the accounting literature. Despite this longstanding tradition, during the last decade, several authors have called for further inquiry and have suggested shifting from the notion of strategy to that of strategizing for a more detailed investigation of the accounting-strategy interplay. Against this background, the purpose of this thesis is to investigate how accounting affects the strategizing process and how they mutually interplay. To achieve this aim, the thesis relies upon a single case study of an Italian firm operating in the manufacturing sector as well as on the theoretical lenses offered by the socio-spatial view of organizations. In detail, the thesis engages with the well-known Henri Lefebvre’s (1991) spatial triad and with the concepts of conceived, perceived and lived space in order to theorize the existence of “strategy spaces” and investigate how accounting can participate at their construction. The thesis argues that accounting plays different roles in the strategizing process by acting on the different dimensions that form the “strategy space”. Accounting can support and perform strategizing acting as a guide, as a means of problematizing and questioning strategic choices and as a way of discovering new strategic patterns. Finally, the thesis argues that the link between accounting and strategizing is not unidirectional, rather they mutually interplay in a process of cross-fertilization. By combining the empirical evidence with theoretical insights, the thesis offers multiple contributions. It contributes to the accounting and strategizing literature by disentangling the relationship between accounting and strategizing on a longitudinal basis and shedding light on the different roles that accounting plays. Then, the thesis contributes to the strategizing literature by advancing prior studies on the spatial dimension of strategizing. Finally, the findings add to previous accounting studies which examine the performative role of accounting in constructing organizational spaces.
5-mar-2020
Sin dal contributo di Anthony (1965), il tema delle relazioni che si instaurano tra accounting e strategia è un argomento che è stato costantemente trattato nella letteratura accademica di accounting. Nonostante i numerosi studi, nell'ultimo decennio diversi autori hanno evidenziato la necessità di ulteriori indagini e hanno suggerito di spostare il focus dal concetto di strategia a quello di strategizing per pervenire ad un'analisi più approfondita delle relazioni tra accounting e strategia. Alla luce di questo background, lo scopo della tesi è di indagare come l’accounting influenza il processo di strategizing e il modo in cui essi interagiscono reciprocamente. Per raggiungere questo obiettivo la tesi si basa su un caso di studio singolo, nonché sulle lenti teoriche offerte da una visione socio-spaziale delle organizzazioni. Nel dettaglio, la tesi attinge al framework di Henri Lefebvre (1991) e ai relativi concetti di conceived, perceived e lived space al fine di teorizzare l'esistenza di "spazi strategici" ed indagare come l’accounting possa partecipare alla loro costruzione. La tesi evidenzia che l’accounting può svolgere diversi ruoli nel processo di strategizing agendo sulle diverse dimensioni che costituiscono gli "spazi strategici". L’accounting può supportare e far emergere lo strategizing agendo come guida, come mezzo per mettere in discussione le scelte strategiche e come strumento che permette di portare alla luce nuove iniziative strategiche. Infine, la tesi sostiene che l’accounting e lo strategizing possono influenzarsi vicendevolmente portando, ad esempio, all’introduzione di nuovi strumenti contabili o all’evoluzione degli strumenti stessi in ottica strategica. Combinando le evidenze empiriche con le lenti teoriche utilizzate, la tesi offre molteplici contributi. In primo luogo, essa contribuisce agli studi precedenti analizzando il rapporto tra accounting e strategizing in un’ottica longitudinale ed evidenziando i diversi ruoli che l’accounting può svolgere. Inoltre, la tesi contribuisce alla letteratura sullo strategizing investigando la dimensione spaziale dello strategizing stesso. Infine, i risultati della tesi contribuiscono agli studi di accounting che esaminano il ruolo di quest’ultimo nella costruzione degli spazi organizzativi.
Accounting; Strategizing; Space; Socio-spatial view
Contabilità; strategia; spazio; Vsione socio-spaziale
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Descrizione: Tesi_Ciccola
Tipologia: Tesi di dottorato
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11566/274660
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