The candidate’s work aims to understand dynamics and connections between relations management and innovation strategies and how enterprises successfully adopt those in the internationalization process. . The study starts with an introduction to the main academic contributions in the management and relationship marketing field with specific focus on relationship marketing in the industrial market. . The second chapter defines the role of relationship’s approach to innovation. After an introduction to XX century’s innovation, which has been represented mainly by closed innovation strategies, the research develops an attentive analysis of open innovation paradigm. . The third chapter introduces the role of innovation in the international process with reference to the main theories, the advantages and disadvantages on adopting open innovation strategies in the organizational structure. In fact, the chapter studies how adoption of open innovation strategies, also by leveraging companies’ networks and relations, could facilitate the internationalization process of corporations. . In the fourth chapter the research goes deeper into the analysis studying the Loccioni Group case, which is the main case study of this document. The analysis focuses on Loccioni’s internationalization process finding a match with the scientific contributions widely discussed in the document. The author takes a proactive approach trough the proposal of a deeper adoption and implementation of open innovation strategies in the internationalization process. . Overall the research provides directions for future research in innovation management related to the internationalization process undertaken by SMEs.

Il presente lavoro vuole comprendere le dinamiche e le connessioni esistenti tra il relations management e le strategie di innovazione con focus su come queste vengano efficacemente implementate da parte delle imprese nel processo di internazionalizzazione. Lo studio e’ avviato con un’introduzione ai principali contributi economici nel campo del management e del marketing relazionale con focus specifico sul marketing relazione nel settore industriale. Il secondo capitolo definisce il ruolo dell’approccio relazionale sull’innovazione. Dopo l’introduzione dell’innovazione del XX secolo, la quale e’ stata caratterizzata principalmente da strategie della “closed innovation”, la ricerca sviluppa un’analisi del paradigma della “open innovation”. Il terzo capitolo introduce il ruolo dell’innovazione nel processo di internazionalizzazione con riferimento alle principali teorie, ai vantaggi e agli svantaggi sull’adozione di strategie di open innovation nella struttura organizzativa. Il capitolo studia come l’adozione delle strategie di open innovation, sfruttando la leva dei contatti e delle relazioni delle imprese, possa facilitare il processo di internazionalizzazione delle imprese. Nel quarto capitol l’analisi viene approfondita attraverso lo studio del caso di studio del Gruppo Loccioni il quale rappresenta il principale caso studio di questo documento. L’analisi si concentra sul processo di internazionalizzazione del Gruppo Loccioni individuando i punti in comune con i contribute scientifici ampiamente discussi nel documento. L’autore ha un approccio proattivo proponendo una piu’ intensa adozione ed implementazione delle strategie di open innovation nel processo di internazionalizzazione. In generale la ricerca suggerisce indicazioni per future ricerche nell’ambito dell’innovation management nel processo di internazionalizzazione per le piccole e medie imprese.

The Role of Business Innovation in the Internationalization Process: Loccioni Group Case Study / Hysa, Frans. - (2017 Mar 01).

The Role of Business Innovation in the Internationalization Process: Loccioni Group Case Study

HYSA, FRANS
2017-03-01

Abstract

The candidate’s work aims to understand dynamics and connections between relations management and innovation strategies and how enterprises successfully adopt those in the internationalization process. . The study starts with an introduction to the main academic contributions in the management and relationship marketing field with specific focus on relationship marketing in the industrial market. . The second chapter defines the role of relationship’s approach to innovation. After an introduction to XX century’s innovation, which has been represented mainly by closed innovation strategies, the research develops an attentive analysis of open innovation paradigm. . The third chapter introduces the role of innovation in the international process with reference to the main theories, the advantages and disadvantages on adopting open innovation strategies in the organizational structure. In fact, the chapter studies how adoption of open innovation strategies, also by leveraging companies’ networks and relations, could facilitate the internationalization process of corporations. . In the fourth chapter the research goes deeper into the analysis studying the Loccioni Group case, which is the main case study of this document. The analysis focuses on Loccioni’s internationalization process finding a match with the scientific contributions widely discussed in the document. The author takes a proactive approach trough the proposal of a deeper adoption and implementation of open innovation strategies in the internationalization process. . Overall the research provides directions for future research in innovation management related to the internationalization process undertaken by SMEs.
1-mar-2017
Il presente lavoro vuole comprendere le dinamiche e le connessioni esistenti tra il relations management e le strategie di innovazione con focus su come queste vengano efficacemente implementate da parte delle imprese nel processo di internazionalizzazione. Lo studio e’ avviato con un’introduzione ai principali contributi economici nel campo del management e del marketing relazionale con focus specifico sul marketing relazione nel settore industriale. Il secondo capitolo definisce il ruolo dell’approccio relazionale sull’innovazione. Dopo l’introduzione dell’innovazione del XX secolo, la quale e’ stata caratterizzata principalmente da strategie della “closed innovation”, la ricerca sviluppa un’analisi del paradigma della “open innovation”. Il terzo capitolo introduce il ruolo dell’innovazione nel processo di internazionalizzazione con riferimento alle principali teorie, ai vantaggi e agli svantaggi sull’adozione di strategie di open innovation nella struttura organizzativa. Il capitolo studia come l’adozione delle strategie di open innovation, sfruttando la leva dei contatti e delle relazioni delle imprese, possa facilitare il processo di internazionalizzazione delle imprese. Nel quarto capitol l’analisi viene approfondita attraverso lo studio del caso di studio del Gruppo Loccioni il quale rappresenta il principale caso studio di questo documento. L’analisi si concentra sul processo di internazionalizzazione del Gruppo Loccioni individuando i punti in comune con i contribute scientifici ampiamente discussi nel documento. L’autore ha un approccio proattivo proponendo una piu’ intensa adozione ed implementazione delle strategie di open innovation nel processo di internazionalizzazione. In generale la ricerca suggerisce indicazioni per future ricerche nell’ambito dell’innovation management nel processo di internazionalizzazione per le piccole e medie imprese.
internazionalizzazione
Innovation
relationship marketing
internationalization
management
Innovazione
marketing relazionale
management
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