The last decade has seen a rapid increase in the production and consumption of biofuels at global level. This development has been especially stimulated by policy as a means to promote energy security and to reduce the emissions of greenhouse gases. Nowadays, world biofuel markets are dominated by ethanol (79%) and biodiesel (21%). In particular, Biodiesel market is dominated by the European Union, at the same time Brazil is the world’s biggest sugar producer and exporter, as well as the world’s largest producer and consumer of sugarcane ethanol as a transportation fuel. However, several authors have recently raised concerns about the environmental benefits and social-economic implications of biofuels production such as underlying uncertainties over the life cycle emissions of greenhouse gas emissions (GHG), possible deforestation for feedstock production, degradation of soil (ILUC) and air quality, increased water consumption, possible loss of biodiversity, possible competition with food production, and other potential social imbalances. The aim of this work is to investigate the impacts of biofuels on the environmental aspects and food prices in the European and Brazilian context. In order to assess the environmental performance this work aims to identify environmental criteria in order to evaluate the impact of the entire biodiesel production chain thought an exploratory meta-analysis of international scientific research. The information from the meta-analysis enabled the design and implementation of a multi-criteria methodology to define the best alternative between different agricultural raw materials used for biodiesel production (rapeseed oil, sunflower oil and palm oil) according to the principles of sustainability expressed by current EU policy. In order to explore relationship between food commodity and biofuel prices a time series models is used. In particular, both the impact of EU biodiesel prices on diesel and rapeseed oil prices and Brazilian ethanol prices on sugar and gasoline prices are investigated using a vector error corrections model (VECM). The multi-criteria shows that from an environmental perspective the best solution at European level is biodiesel production based on sunflower oil. This solution would be very interesting for Europe and especially for Italy. However, the sunflower chain is not feasible from the economic point of view, especially for the biodiesel company. In fact, if the economic aspect is priority, the palm oil from Malaysia is the best alternative. Finally, the results from the time series analysis suggest that biofuels prices are mainly affected by feedstock prices, but there is no strong evidence that changes in biofuels prices affect food prices, for the market and time period considered.
Negli ultimi anni la produzione e il consumo dei biocarburanti sono aumentati a livello globale. Tale incremento è stato incentivato soprattutto grazie al supporto e agli incentivi adottati dai vari Paesi promotori finalizzati alla riduzione delle emissioni di gas serra e alla sicurezza energetica. Ad oggi il mercato globale è dominato dall’etanolo (79%) e dal biodiesel (21%). In particolare, l'Unione Europea domina il mercato del biodiesel mentre il Brasile è il più grande produttore ed esportatore mondiale di zucchero, nonché il più grande produttore al mondo e consumatore di etanolo da canna da zucchero per il settore del trasporto. Tuttavia, recentemente, sono state sollevate incertezze relative alla reale sostenibilità dei biocombustibili, sia dal punto di vista ambientale che socio-economico. Accanto ai dubbi relativi alle loro performance in termini di riduzione di emissioni di GHG rispetto ai combustibili fossili, sono emerse critiche relative all’impatto che tali biocarburanti hanno sull’utilizzo del suolo (ILUC), sulla perdita di biodiversità e sull’aumento dei prezzi dei mercati delle commodities agricole usate come materie prime per la loro produzione. A tal proposito, la ricerca condotta si inserisce a pieno all’interno di tale dibattito e si pone l’obiettivo di valutare la sostenibilità ambientale e le implicazioni socio-economiche della produzione di biocombustibili nel contesto europeo che in quello brasiliano, soffermandosi in particolare sull’analisi econometrica dei prezzi delle commodities agricole utilizzate come materie prime di origine. Al fine di valutare la sostenibilità ambientale è stata applicata un’analisi multicriteriale grazie all’applicazione di uno studio meta-analitico volto ad identificare i criteri ambientali per la stima dell’impatto della filiera biodiesel. Lo scopo è stata quello di individuare l’alternativa migliore tra le diverse tipologie di biomassa utilizzata per la produzione del biodiesel in Europa (olio di colza, di girasole, di palma e di soia). La valutazione della sostenibilità socio-economica è stata invece effettuata tramite l’analisi delle serie storiche e la successiva applicazione di un modello a correzione di errore (VECM) al fine di verificare se i prezzi delle commodities agricole, (olio di colza nel contesto europeo e zucchero nel contesto brasiliano) siano influenzati dai prezzi dei biocombustibili di riferimento, quali biodiesel ed etanolo, e viceversa. Tale relazione è stata studiata anche in relazione al combustibile fossile di riferimento, ossia la benzina (o gasolina) per il Brasile e il diesel per l’Europa. Sintetizzando i risultati, per quanto riguarda l’impatto ambientale, dall’applicazione multicriteria, si evince che nel caso in cui si considerino prioritari i criteri di sostenibilità ambientale, la soluzione migliore a livello europeo sarebbe quella del biodiesel da olio di girasole. Tale soluzione risulterebbe molto interessante per l’Europa e in particolar modo per l’Italia. Tuttavia la filiera del girasole risulta inaccessibile dal punto di vista economico aziendale. Va da sé che nell’ipotesi in cui si consideri prioritario il criterio economico, la produzione di biodiesel da olio di palma, di derivazione estera, risulterebbe la soluzione migliore, creando squilibri dal punto di vista ambientale e in particolare di cambiamento di uso del suolo (ILUC). I risultati dello studio socio-economico tramite l’analisi delle serie storiche indica, ceteris paribus, che i prezzi dei biocarburanti sono influenzati soprattutto dai prezzi delle materie prime anche se emerge con chiarezza che le variazioni dei prezzi dei biocarburanti non influenzano in misura sostanziale i prezzi degli alimenti.
Analisi della Sostenibilità Socio-economica ed Ambientale dei Biocarburanti nel Contesto Europeo e Brasiliano / Bentivoglio, Deborah. - (2015 Mar 12).
Analisi della Sostenibilità Socio-economica ed Ambientale dei Biocarburanti nel Contesto Europeo e Brasiliano
Bentivoglio, Deborah
2015-03-12
Abstract
The last decade has seen a rapid increase in the production and consumption of biofuels at global level. This development has been especially stimulated by policy as a means to promote energy security and to reduce the emissions of greenhouse gases. Nowadays, world biofuel markets are dominated by ethanol (79%) and biodiesel (21%). In particular, Biodiesel market is dominated by the European Union, at the same time Brazil is the world’s biggest sugar producer and exporter, as well as the world’s largest producer and consumer of sugarcane ethanol as a transportation fuel. However, several authors have recently raised concerns about the environmental benefits and social-economic implications of biofuels production such as underlying uncertainties over the life cycle emissions of greenhouse gas emissions (GHG), possible deforestation for feedstock production, degradation of soil (ILUC) and air quality, increased water consumption, possible loss of biodiversity, possible competition with food production, and other potential social imbalances. The aim of this work is to investigate the impacts of biofuels on the environmental aspects and food prices in the European and Brazilian context. In order to assess the environmental performance this work aims to identify environmental criteria in order to evaluate the impact of the entire biodiesel production chain thought an exploratory meta-analysis of international scientific research. The information from the meta-analysis enabled the design and implementation of a multi-criteria methodology to define the best alternative between different agricultural raw materials used for biodiesel production (rapeseed oil, sunflower oil and palm oil) according to the principles of sustainability expressed by current EU policy. In order to explore relationship between food commodity and biofuel prices a time series models is used. In particular, both the impact of EU biodiesel prices on diesel and rapeseed oil prices and Brazilian ethanol prices on sugar and gasoline prices are investigated using a vector error corrections model (VECM). The multi-criteria shows that from an environmental perspective the best solution at European level is biodiesel production based on sunflower oil. This solution would be very interesting for Europe and especially for Italy. However, the sunflower chain is not feasible from the economic point of view, especially for the biodiesel company. In fact, if the economic aspect is priority, the palm oil from Malaysia is the best alternative. Finally, the results from the time series analysis suggest that biofuels prices are mainly affected by feedstock prices, but there is no strong evidence that changes in biofuels prices affect food prices, for the market and time period considered.File | Dimensione | Formato | |
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