Italy has a long tradition in the roasting sector and roasted coffee is considered one of the main Made in Italy product. But what characterizes this country from other importing countries is the very large number of roasting firms per capita. The strong fragmentation that characterizes the supply of roasted coffee in Italy fosters a strong competition between companies. Moreover, the Italian market entered in a maturity phase and the companies (even small ones) are forced to export its product abroad. Farther, the stability of consumptions, which can not be further increased due to the coffe characteristics, contributes to the increasing intensity of competition among roasting companies. The aim of this work is to analyze which are the internationalization strategies of Italian roasting companies operating in the channel Ho.re.ca. ( acronym for hotel , restaurant and cafe ). The current project aims to understand how these companies are positioned in the international scenario, the characteristics of the internationalization process, which are the main factors that hinder such companies to undertake a strategy of international expansion and, finally, to verify if the roasting companies are oriented to export market. At the methodological level, the study refers to the main conceptual and interpretative schemes of "Economics and Management" field. The conceptual framework of the research is the literature related to the internationalization strategies of small and medium enterprises and family businesses, and to the export market orientation . In addition to the collection and processing of a data set "secondary" quantitative traits from different databases, the analysis was complemented by an empirical investigation, both quantitative and qualitative . In the first case, the web-survey method based on the web-interview has been chosen. In the second one, interviews to business managers have been developed and the results have been presented using the case studies methodology.
L’Italia ha una lunga tradizione nel settore della torrefazione. Il caffè torrefatto rappresenta, infatti, uno dei principali prodotti del Made in Italy; quello che, però, caratterizza questo Paese dagli altri Paesi importatori è il numero molto elevato di imprese di torrefazione per abitante. La forte frammentazione che caratterizza l’offerta di caffè torrefatto in Italia alimenta una forte competizione tra le imprese. Inoltre, essendo il mercato italiano entrato in una fase di maturità, le aziende (anche di piccole dimensioni) sono spinte ad esportare il proprio prodotto all’estero. Ad accentuare l’intensità della competizione contribuisce anche la stabilità dei consumi, i quali, non possono essere ulteriormente incrementati a causa delle caratteristiche del prodotto caffè. Obiettivo del lavoro è quello di analizzare quali sono le strategie di internazionalizzazione delle aziende di torrefazione italiane che operano nel canale Ho.re.ca. (acronimo che sta per hotel, restaurant and cafè), cercando di comprendere come sono posizionate tali aziende nel panorama internazionale, come avviene il processo di internazionalizzazione, quali sono i principali fattori che ostacolano tali imprese dall’intraprendere una strategia di espansione internazionale ed infine verificare se le aziende di torrefazione sono export market oriented. Sul piano metodologico, lo studio si colloca nel campo di indagine dell’ “Economia e Gestione delle Imprese”, di cui utilizza i principali strumenti concettuali e schemi interpretativi. Il quadro di riferimento concettuale della ricerca è formato dalla letteratura sui temi relativi alle strategie di internazionalizzazione delle piccole-medie imprese e delle imprese familiari, e all’export market orientation. Oltre alla raccolta ed elaborazione di una serie di dati “secondari” quantitativi, tratti da diverse banche dati, l’analisi è stata integrata da una indagine empirica di natura sia quantitativa che qualitativa. Nel primo caso si è scelto il metodo della web survey basata sulla web interview, nel secondo si è proceduto all’analisi di alcuni casi aziendali mediante interviste personali dirette a manager aziendali.
Aspetti strategici dei processi di internazionalizzazione delle aziende di torrefazione italiane / Orlandoni, Alessandra. - (2014 Mar 17).
Aspetti strategici dei processi di internazionalizzazione delle aziende di torrefazione italiane
ORLANDONI, ALESSANDRA
2014-03-17
Abstract
Italy has a long tradition in the roasting sector and roasted coffee is considered one of the main Made in Italy product. But what characterizes this country from other importing countries is the very large number of roasting firms per capita. The strong fragmentation that characterizes the supply of roasted coffee in Italy fosters a strong competition between companies. Moreover, the Italian market entered in a maturity phase and the companies (even small ones) are forced to export its product abroad. Farther, the stability of consumptions, which can not be further increased due to the coffe characteristics, contributes to the increasing intensity of competition among roasting companies. The aim of this work is to analyze which are the internationalization strategies of Italian roasting companies operating in the channel Ho.re.ca. ( acronym for hotel , restaurant and cafe ). The current project aims to understand how these companies are positioned in the international scenario, the characteristics of the internationalization process, which are the main factors that hinder such companies to undertake a strategy of international expansion and, finally, to verify if the roasting companies are oriented to export market. At the methodological level, the study refers to the main conceptual and interpretative schemes of "Economics and Management" field. The conceptual framework of the research is the literature related to the internationalization strategies of small and medium enterprises and family businesses, and to the export market orientation . In addition to the collection and processing of a data set "secondary" quantitative traits from different databases, the analysis was complemented by an empirical investigation, both quantitative and qualitative . In the first case, the web-survey method based on the web-interview has been chosen. In the second one, interviews to business managers have been developed and the results have been presented using the case studies methodology.File | Dimensione | Formato | |
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