Marshall states that minimum economic welfare and economic security are necessary in order to guarantee all members of a community the right to fully participate in the political and civil life. In the same direction go Van Parijs and Vanderborght, when in 2006 they supported a universal minimum income to be paid by the political community to all its members without verifying resources or requiring any compensation therefor in order to protect the dignity of every single person. The European Union, while not supporting the citizenship income, has expressed the need for establishing a minimum guaranteed income in its member states since 1992, as means to fight poverty and social exclusion. The only initiative taken in our country was the minimum insertion income in 1998. Since then there have been several attempts by some local institutions, none of which has moved beyond the experimental phase. The only exception is represented by the Guaranteed Income established by the Autonomous Province of Trento, that can be considered as the first basically permanent structural instrument. The reasons for the difficulty particularly encountered by our country in establishing a minimum guaranteed income are to be found in a categorical welfare system and in the lack of political willingness. If one of the many proposals of minimum income is implemented, then the concept of dignity as often found in our Constitution will come true. By establishing a minimum guaranteed income, as a universalistic but selective measure, the constitutional provisions would be fulfilled thus fully recognizing the “right to income” as “a right to existence”.
Marshall sostiene che sia necessario un minimo di benessere e di sicurezza economica al fine di garantire il diritto a ciascuno di partecipare pienamente alla vita politica e civile della comunità di appartenenza. In questa stessa direzione vanno Van Parijs e Vanderborght quando, nel 2006, propugnano un reddito minimo universale che debba essere versato dalla comunità politica a tutti i suoi membri senza controllo di risorse né esigenza di contropartite, al fine di tutelare la dignità della persona. L’Unione Europea, pur non sostenendo il reddito di cittadinanza, manifesta dal1992, la necessità dell’istituzione, nei singoli stati membri, di un reddito minimo garantito come mezzo per la lotta alla povertà e all’esclusione sociale. L’unica iniziativa intrapresa nel nostro paese è stata il reddito minimo d’inserimento (RMI) nel 1998. Successivamente ci sono stati vari tentativi da parte di alcuni enti locali nessuno dei quali ha superato però, la fase sperimentale. L’eccezione è rappresentata dal Reddito di Garanzia istituito nella Provincia autonoma di Trento che può essere definito il primo strumento strutturale tendenzialmente permanente. Le ragioni, della difficoltà tutta italiana di istituire un reddito minimo garantito, possono essere 2 ricercate in un sistema di welfare di natura categoriale e in una mancata volontà politica. Se si desse attuazione ad una delle tante proposte di reddito minimo, si darebbe così concretezza al concetto di dignità espresso a più riprese nella nostra Costituzione. Con l’istituzione di un reddito minimo garantito, come misura universalistica, ma selettiva, si adempirebbe al dettato costituzionale riconoscendo nel “diritto al reddito” un diritto all’esistenza .
Fondamenti e fattibilità del reddito minimo garantito / Ascoli, Anna. - (2014 Mar 24).
Fondamenti e fattibilità del reddito minimo garantito
ASCOLI, ANNA
2014-03-24
Abstract
Marshall states that minimum economic welfare and economic security are necessary in order to guarantee all members of a community the right to fully participate in the political and civil life. In the same direction go Van Parijs and Vanderborght, when in 2006 they supported a universal minimum income to be paid by the political community to all its members without verifying resources or requiring any compensation therefor in order to protect the dignity of every single person. The European Union, while not supporting the citizenship income, has expressed the need for establishing a minimum guaranteed income in its member states since 1992, as means to fight poverty and social exclusion. The only initiative taken in our country was the minimum insertion income in 1998. Since then there have been several attempts by some local institutions, none of which has moved beyond the experimental phase. The only exception is represented by the Guaranteed Income established by the Autonomous Province of Trento, that can be considered as the first basically permanent structural instrument. The reasons for the difficulty particularly encountered by our country in establishing a minimum guaranteed income are to be found in a categorical welfare system and in the lack of political willingness. If one of the many proposals of minimum income is implemented, then the concept of dignity as often found in our Constitution will come true. By establishing a minimum guaranteed income, as a universalistic but selective measure, the constitutional provisions would be fulfilled thus fully recognizing the “right to income” as “a right to existence”.File | Dimensione | Formato | |
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