“Social knowledge” is an important aspect of the learner’s experience, and it is fundamental for the collaborative creation of social artifacts. Since social knowledge is usually dynamic, tacit/non declarative, and constructed, identifying and sharing it with regard to a particular context may become problematic for learners who are participating as novices in a community or a network. This research aims at defining an effective methodology for formalizing social knowledge by leveraging the social networks and the semantics of the Web around the learner. The focus is on a Personal Learning Environment approach to be adopted as a dynamic environment supporting the learner in social knowledge management by means of explicit and implicit tools for adaptivity and personalization. The methodology takes into account four design dimensions: 1) a learner-centered pedagogical format defining the proper learning strategies; 2) a semantic system able to describe the elements of the knowledge context; 3) a semantic system able to provide effective representations and descriptions of the learner’s social networks; 4) a personal learning and knowledge environment dynamically characterized by means of explicit and implicit tools that allow to intelligently match learning content, people and services. Pedagogically, a model defined “the metaphor of the novice” is presented. The model utilizes the opportunities offered by network technologies to enhance student learning. As a case study, the research presents a model of integrated education, successfully tested in recent years at Università Politecnica delle Marche, Ancona (Italy). An examination of the pedagogical model illustrates important features the technological framework needs to implement in order to support it. As a technological implementation of the pedagogical model, a first roughly idea of a “Personal Knowledge Space” is proposed and discussed. The innovative aspects of the proposed model, from a pedagogical point of view, can be attributed to the skills acquired by learners and the adoption by teachers of teaching methods that promote the empowerment of the learners. From the technology viewpoint, the proposed architecture allows to promote learning activities such as teamwork, to build communities of practice, to introduce and integrate tools of social networking as well as components that allow to meet the needs of security and control of interactions. The results obtained allow to define possible scenarios of iterable educational experiences.

La “conoscenza sociale" è un aspetto importante dell’esperienza dello studente, ed è fondamentale per la creazione collaborativa di artefatti sociali. Poiché la conoscenza sociale è di solito dinamica, tacita/non dichiarativa, e costruita, individuarla e condividerla con riguardo ad un particolare contesto può diventare problematico per studenti che partecipano come novizi in una comunità o in una rete. Questa ricerca ha lo scopo di definire una metodologia efficace per la formalizzazione della conoscenza sociale, facendo leva sulle reti sociali e sulla semantica del web che caratterizzano online l’esperienza di apprendimento dello studente. L’attenzione si concentra su un approccio del tipo Personal Learning Environment da adottarsi come ambiente dinamico in grado di sostenere lo studente nella gestione della conoscenza sociale tramite strumenti espliciti e impliciti di adattabilità e personalizzazione. La metodologia prende in considerazione quattro dimensioni di progettazione: 1) un formato pedagogico centrato sullo studente per definire le corrette strategie di apprendimento, 2) un sistema semantico in grado di descrivere gli elementi del contesto di conoscenza; 3) un sistema semantico in grado di fornire efficaci rappresentazioni e descrizioni delle reti sociali dello studente in questione; 4) un ambiente personale per l’apprendimento e la gestione della conoscenza caratterizzato in modo dinamico per mezzo di strumenti espliciti ed impliciti, i quali permettono di abbinare in modo intelligente contenuti di apprendimento, persone e servizi. A livello pedagogico, viene presentato un modello definito “la metafora del novizio”. Il modello utilizza le opportunità offerte dalle tecnologie di rete per migliorare l’apprendimento degli studenti. Come caso di studio, la ricerca presenta un modello di formazione integrato, testato con successo negli ultimi anni presso l’Università Politecnica delle Marche, Ancona (Italia). Un esame del modello pedagogico illustra importanti caratteristiche che l’architettura tecnologica deve implementare al fine di supportarlo. Come implementazione tecnologica del modello pedagogico, viene presentata e discussa una prima bozza di progettazione di un “Personal Knowledge Space”. Gli aspetti innovativi del modello proposto, da un punto di vista pedagogico, possono essere attribuiti alle competenze acquisite dagli studenti e l’adozione da parte degli insegnanti di metodi di insegnamento che promuovono l’empowerment degli studenti. Dal punto di vista della tecnologia, l’architettura proposta permette di promuovere attività di apprendimento quali teamwork, di costruire comunità di pratica, di introdurre e integrare sia strumenti di social networking sia componenti che consentano di soddisfare le esigenze di sicurezza e il controllo delle interazioni. I risultati ottenuti consentono di definire possibili scenari di esperienze di formazione iterabili.

Formalization of social knowledge through a personal learning environment approach / Manganello, Flavio. - (2011 Jan 24).

Formalization of social knowledge through a personal learning environment approach

Manganello, Flavio
2011-01-24

Abstract

“Social knowledge” is an important aspect of the learner’s experience, and it is fundamental for the collaborative creation of social artifacts. Since social knowledge is usually dynamic, tacit/non declarative, and constructed, identifying and sharing it with regard to a particular context may become problematic for learners who are participating as novices in a community or a network. This research aims at defining an effective methodology for formalizing social knowledge by leveraging the social networks and the semantics of the Web around the learner. The focus is on a Personal Learning Environment approach to be adopted as a dynamic environment supporting the learner in social knowledge management by means of explicit and implicit tools for adaptivity and personalization. The methodology takes into account four design dimensions: 1) a learner-centered pedagogical format defining the proper learning strategies; 2) a semantic system able to describe the elements of the knowledge context; 3) a semantic system able to provide effective representations and descriptions of the learner’s social networks; 4) a personal learning and knowledge environment dynamically characterized by means of explicit and implicit tools that allow to intelligently match learning content, people and services. Pedagogically, a model defined “the metaphor of the novice” is presented. The model utilizes the opportunities offered by network technologies to enhance student learning. As a case study, the research presents a model of integrated education, successfully tested in recent years at Università Politecnica delle Marche, Ancona (Italy). An examination of the pedagogical model illustrates important features the technological framework needs to implement in order to support it. As a technological implementation of the pedagogical model, a first roughly idea of a “Personal Knowledge Space” is proposed and discussed. The innovative aspects of the proposed model, from a pedagogical point of view, can be attributed to the skills acquired by learners and the adoption by teachers of teaching methods that promote the empowerment of the learners. From the technology viewpoint, the proposed architecture allows to promote learning activities such as teamwork, to build communities of practice, to introduce and integrate tools of social networking as well as components that allow to meet the needs of security and control of interactions. The results obtained allow to define possible scenarios of iterable educational experiences.
24-gen-2011
La “conoscenza sociale" è un aspetto importante dell’esperienza dello studente, ed è fondamentale per la creazione collaborativa di artefatti sociali. Poiché la conoscenza sociale è di solito dinamica, tacita/non dichiarativa, e costruita, individuarla e condividerla con riguardo ad un particolare contesto può diventare problematico per studenti che partecipano come novizi in una comunità o in una rete. Questa ricerca ha lo scopo di definire una metodologia efficace per la formalizzazione della conoscenza sociale, facendo leva sulle reti sociali e sulla semantica del web che caratterizzano online l’esperienza di apprendimento dello studente. L’attenzione si concentra su un approccio del tipo Personal Learning Environment da adottarsi come ambiente dinamico in grado di sostenere lo studente nella gestione della conoscenza sociale tramite strumenti espliciti e impliciti di adattabilità e personalizzazione. La metodologia prende in considerazione quattro dimensioni di progettazione: 1) un formato pedagogico centrato sullo studente per definire le corrette strategie di apprendimento, 2) un sistema semantico in grado di descrivere gli elementi del contesto di conoscenza; 3) un sistema semantico in grado di fornire efficaci rappresentazioni e descrizioni delle reti sociali dello studente in questione; 4) un ambiente personale per l’apprendimento e la gestione della conoscenza caratterizzato in modo dinamico per mezzo di strumenti espliciti ed impliciti, i quali permettono di abbinare in modo intelligente contenuti di apprendimento, persone e servizi. A livello pedagogico, viene presentato un modello definito “la metafora del novizio”. Il modello utilizza le opportunità offerte dalle tecnologie di rete per migliorare l’apprendimento degli studenti. Come caso di studio, la ricerca presenta un modello di formazione integrato, testato con successo negli ultimi anni presso l’Università Politecnica delle Marche, Ancona (Italia). Un esame del modello pedagogico illustra importanti caratteristiche che l’architettura tecnologica deve implementare al fine di supportarlo. Come implementazione tecnologica del modello pedagogico, viene presentata e discussa una prima bozza di progettazione di un “Personal Knowledge Space”. Gli aspetti innovativi del modello proposto, da un punto di vista pedagogico, possono essere attribuiti alle competenze acquisite dagli studenti e l’adozione da parte degli insegnanti di metodi di insegnamento che promuovono l’empowerment degli studenti. Dal punto di vista della tecnologia, l’architettura proposta permette di promuovere attività di apprendimento quali teamwork, di costruire comunità di pratica, di introdurre e integrare sia strumenti di social networking sia componenti che consentano di soddisfare le esigenze di sicurezza e il controllo delle interazioni. I risultati ottenuti consentono di definire possibili scenari di esperienze di formazione iterabili.
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