Over the last years, increasing attention has been paid to Personal Learning Environments (PLEs) as an effective framework for lifelong learners, and to the need for a smooth integration of formal and informal learning. A wider and wider range of open source and free learning applications on the web are offering lifelong learners powerful tools to construct and characterise their own PLEs. Technologically speaking, this change of perspective manifests in a learning web where information is distributed across sites. However, knowledge management becomes an issue, and personalisation requires the support of semantics applied to social components. This thesis focuses on the characterisation of adult lifelong learners’ PLEs by implicit and explicit tools of personalisation. The synergy of formal and informal learning in the dynamic construction of a lifelong learner’s PLE has been explored. The SSW4LL (Social Semantic Web for Lifelong Learners) format has been devised, and the SSW4LL system, built on Moodle 2.0 integrated with an adaptive mechanism (conditional activities) and some tools of Social Semantic Web (Semantic MediaWiki, Diigo and Google+), has been designed, implemented and successfully validated as a device suitable to provide a dynamically personalised learning environment to the lifelong learner.

Negli ultimi anni, crescente attenzione è stata posta al Personal Learning Environment (PLE) come sistema efficace per i lifelong learners e al bisogno di integrazione di apprendimento formale ed informale. La presenza sul web di una gamma sempre più ampia di applicazioni open source e gratuite per l’apprendimento offre ai lifelong learners potenti strumenti per costruire e ca- ratterizzare i propri PLE. Da un punto di vista tecnologico, questo cambiamento di prospettiva si manifesta in un web per l’apprendimento in cui l’informazione è distribuita in siti diversi. Tut- tavia, il knowledge management diventa un problema pressante e la personalizzazione richiede il supporto della semantica applicata alle componenti sociali. Questa tesi è focalizzata sulla caratterizzazione dei PLE di lifelong learners adulti attraverso tools im- pliciti ed espliciti di personalizzazione. Lo studio ha esplorato la sinergia di apprendimento for- male ed informale nella costruzione dinamica del PLE di un lifelong learner. E’ stato creato il format SSW4LL (Social Semantic Web for Lifelong Learners) e il sistema SSW4LL, costruito su Moo- dle 2.0 integrato con un meccanismo adattivo (attività condizionali) e alcuni tools di Social Semantic Web (Semantic MediaWiki, Diigo e Google+), è stato progettato, implementato e validato con successo come mezzo idoneo a fornire un ambiente di apprendimento personalizzato dinamica- mente per il lifelong learner.

Characterization of a personal learning environment as a lifelong learning tool / Leone, Sabrina. - (2012 Feb 24).

Characterization of a personal learning environment as a lifelong learning tool

LEONE, SABRINA
2012-02-24

Abstract

Over the last years, increasing attention has been paid to Personal Learning Environments (PLEs) as an effective framework for lifelong learners, and to the need for a smooth integration of formal and informal learning. A wider and wider range of open source and free learning applications on the web are offering lifelong learners powerful tools to construct and characterise their own PLEs. Technologically speaking, this change of perspective manifests in a learning web where information is distributed across sites. However, knowledge management becomes an issue, and personalisation requires the support of semantics applied to social components. This thesis focuses on the characterisation of adult lifelong learners’ PLEs by implicit and explicit tools of personalisation. The synergy of formal and informal learning in the dynamic construction of a lifelong learner’s PLE has been explored. The SSW4LL (Social Semantic Web for Lifelong Learners) format has been devised, and the SSW4LL system, built on Moodle 2.0 integrated with an adaptive mechanism (conditional activities) and some tools of Social Semantic Web (Semantic MediaWiki, Diigo and Google+), has been designed, implemented and successfully validated as a device suitable to provide a dynamically personalised learning environment to the lifelong learner.
24-feb-2012
Negli ultimi anni, crescente attenzione è stata posta al Personal Learning Environment (PLE) come sistema efficace per i lifelong learners e al bisogno di integrazione di apprendimento formale ed informale. La presenza sul web di una gamma sempre più ampia di applicazioni open source e gratuite per l’apprendimento offre ai lifelong learners potenti strumenti per costruire e ca- ratterizzare i propri PLE. Da un punto di vista tecnologico, questo cambiamento di prospettiva si manifesta in un web per l’apprendimento in cui l’informazione è distribuita in siti diversi. Tut- tavia, il knowledge management diventa un problema pressante e la personalizzazione richiede il supporto della semantica applicata alle componenti sociali. Questa tesi è focalizzata sulla caratterizzazione dei PLE di lifelong learners adulti attraverso tools im- pliciti ed espliciti di personalizzazione. Lo studio ha esplorato la sinergia di apprendimento for- male ed informale nella costruzione dinamica del PLE di un lifelong learner. E’ stato creato il format SSW4LL (Social Semantic Web for Lifelong Learners) e il sistema SSW4LL, costruito su Moo- dle 2.0 integrato con un meccanismo adattivo (attività condizionali) e alcuni tools di Social Semantic Web (Semantic MediaWiki, Diigo e Google+), è stato progettato, implementato e validato con successo come mezzo idoneo a fornire un ambiente di apprendimento personalizzato dinamica- mente per il lifelong learner.
Lifelong learning
Adaptive educational systems
Personalised learning
Social semantic web
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tesi.Leone.pdf

Solo gestori archivio

Tipologia: Tesi di dottorato
Licenza d'uso: Non specificato
Dimensione 3.24 MB
Formato Adobe PDF
3.24 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11566/242047
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact